במחקר אתנו-גרפי מפורסם - צורות בסיסיות של חיים חברתיים, אמיל דורקהיים מנסה להתחקות אחר מקורה של הדת, להבין מהי, ולזהות את האלמנטים המשותפים לכל הדתות. נקודות מוצעו היא שכל הדתות נעות על רצף לינארי, ושקל יותר לחשוף אלמנטים בדתות פשוטות יותר, ומכאן להסיק על דתות מורכבות יותר של חברות בנות ימנו. לכן בחר לחקור דת שלדעתו פחות מפותחת - האובירגינים באוסטרליה.
דוקהיים שולל את הקשר בין דת לאישיות טרנסדנטלית (יש דתות שלא מאמינות באל). אלא דת לדעתו היא חלוקה של העולם לתופעות של קודש וחול. קודש מורכב מאמונות וטקסים. אמונות בהנחה שראשית היה משהו קדוש, אחר כך בנו אמונות סביב הקודש, ולבסוף יצרו טקסים ואמונות המאחדים את המאמינים בקהילה אחת. כל הדתות דומות במהות זו לזו. בכל הדתות, הקבוצה החברתית מבטאת את זהותה בכך שהיא קושרת בינה לבין אובייקט מסוים חיצוני לה, שנחשב קדוש בעיני החברה. הבסיס לאמונה נמצא בחברה, הם מכירים בכוח גדול מסך הפרטים המרכיבים אותה. הכוח הזה לפי דורקהיים הוא החברה. כך שלמעשה דת (האחראית לסמכויות שלטוניות, ולנורמות חברתיות) היא החברה עצמה. באמצעות הסגידה, החברה מעריצה ומקדשת את עצמה, ואת המציאות הקולקטיבית.
מסקנתו של דורקהיים היא ש'כוחות דתיים הם כוחות חברתיים'.
למען הסדר הטוב, ראוי לציין שיש כאן מספר בעיות מתודולוגיות: למשל, בנחת היסוד. למרות זאת, מחקר זה הוא נקודת המוצע שלי ברשומה זו (הדיון פילוסופי בלבד).
ההיפותזה שלי היא שכוחות על טבעיים הם כוחות חברתיים.
אין בעולם הזה משהו שהוא על טבעי. הכל טבע. לעומת זאת, ההפך מטבעי הוא מלכותי. טרמינולוגית, אנו מפרידים בין יצירת האדם ליצירת הטבע. בהקשר למחקר של דורקהיים, החברה מזדהה עם גורם חיצוני לה (שנוצר במעשה אדם) משייכת לו כוחות על טבעיים, וסוגדת לו. אם החברה המציאה את הדת, אזי הדת היא מלכותית. ומכאן הלוגיקה:
על טבעי=דתי=מלכותי=נעשה בידי אדם=כוחות חברתיים.
להלן דוגמאות להבהרה: הדת משווקת על ידי בני אדם. הדת נכתבה בידי בני אדם. בדת עוסקים אנשים בשכר. חלק ממופתות הדת נעשו בידי אדם. מאורעות טבעיים מוסברים על ידי בני אנוש, כמאורעות דתיים. כך שכוחות דתיים הם כוחות חברתיים.מהי דעתך? האם יכול להיות שעל טבעי הוא למעשה אל טבעי כלומר מלאכותי?
חביב :) אתה משתעשע במושג טבע. אני תומכת לחלוטין בגישה שאומרת שאין דבר שאינו טבעי, ומה שנראה לנו "על טבעי" הוא בסך הכל דבר טבעי (שהרי הוא מתרחש בטבע), רק שאיננו יודעים להסביר אותו. אם כי אני לא חושבת שכשאנשי דת מדברים על תופעות על טבעיות כעל ניסים, הם משתמשים באותה משמעות של "על טבעי" כשלך. ועל כן, זוהי הוכחה רופסת למלאכותיותה של הדת, אם כי חביבה ביותר :)
השבמחקמסכים, תודה.
השבמחק